Eindverslag CKV
Naam : Yassin Izly
Klas : TL4A
Docent CKV: Mevr. Acis
Datum : 6-04-2018
1.Bij welke opdracht(en) heb je samengewerkt en wat heb je hiervan geleerd? Ik heb bij twee opdrachten samengewerkt, de PK opdracht en Het affiche. Als je samenwerkt komt iedereen met zijn eigen idee, dan word het werkstuk ook veel mooier, omdat iedereen zijn eigen idee erin verwerkt heeft.
- CKV is een vak waar je moet experimenteren.
a. Bij welke opdracht(en) heb je dat gedaan? Ik heb veel geëxperimenteerd bij de PK opdracht, daardoor kwamen er veel meer leuke ideeën naar boven.
b. Waarom is het belangrijk dat je leert experimenteren? Als je gaat experimenteren kan je het project leuker maken.
3.Jezelf of je werk presenteren/verwoorden is een kerndoel bij CKV.
a. Bij welke opdracht (en) heb je dat gedaan? Bij de PK-opdracht hebben wij dat gedaan, wij moesten vertellen wat we gemaakt hadden en welke materialen we hadden gebruikt.
b. Hoe vind je het om voor de klas te staan? Bij CKV vind ik het niet erg om voor de klas te staan, dan vind ik het ook leuk om te vertellen wat ik heb gemaakt. Als ik voor de klas sta voor Nederlands ben ik daar te bang voor. c. zou je dat ook durven bij een groep die je niet kent ? Nee dat zou ik niet durven, omdat ik hun niet ken en hun kennen mij ook niet.
- Reflecteren betekent terugkijken op wat je hebt gedaan. Het is een vorm van nabespreking.
a. Kies een eigen werk uit je map en reflecteer hierop: wat heb ik gedaan en waarom heb ik het zo met die materialen gemaakt? Toen we een zelfportret moesten maken heb ik een bol gemaakt met aan de ene kant mijn gezicht en de andere kant een voetbal. ik heb een ballon gebruik om de vorm van een bol te krijgen, daarna heb ik papier machee gebruikt zodat ik een extra laagje over de ballon had en daar ook nog eens overeen kon verven. Een helft heb ik het licht getint geverfd want dat lijkt een beetje op mijn huidskleur, en de andere helft heb ik wit geverfd zodat ik de kleur van een bal kreeg, de details heb ik er later op gezet.
5.Vakoverstijgend betekent dat het niet alleen met de kunstvakken te maken heeft, maar ook met andere vakken. Heb je dit jaar een opdracht gehad die vakoverschrijdend was? Ja, de opdracht van Berlijn
a. Welk ander vak speelde daar een rol in? Geschiedenis, wij moesten foto’s maken van bekende plekken in Berlijn en oude gebouwen. We moesten ook vertellen wat de geschiedenis was van deze bezienswaardigheden.
- Bij de kunstvakken horen verschillende materialen en technieken.
a. Met welke materialen en technieken heb je kennis gemaakt? Ik heb vooral kennis gemaakt met modpodge ik wist niet dat dat bestond, ik vind ook dat je daar hele mooie dingen van kan maken. Speksteen vond ik ook heel bijzonder ik wist niet dat er zulk soort materiaal was.
- CKV bestaat uit de volgende kunstdisciplines:
-Beeldende Kunst - Theater
-Toegepaste Kunst - Dans
-Bouwkunst - Muziek
-Fotografie - Erfgoed
-Film - Animatie
a. Geef van minimaal 5 disciplines voorbeelden wat je in de lessen CKV hebt gedaan.
Beeldende kunst : We hadden veel tekenopdrachten. We hadden een opdracht van Piet Mondriaan, dat vond ik een hele leuke opdracht, je moest een voorwerp natekenen en dan steeds meer belangrijke details weghalen tot dat je niet meer zag wat het was.
Theater : we gaan een keer per jaar naar een voorstelling van Oostpool dat is een theatergroep. Daar moeten we ook een verslag van maken. Film : we gaan ook ieder jaar naar het Filmhuis Focus, daar moeten wij ook weer een verslag van maken.
Bouwkunst : We moeten onze projecten ontwerpen en namaken of bouwen
Fotografie : We moeten van onze projecten een foto maken en op onze site zetten.
- Wij hebben voor CKV ook Culturele Activiteiten bezocht of gedaan. Daar hoort ook altijd bij dat je een kijkwijzer invult of een opdracht maakt zodat de leerkracht weet hoe je het ervaren hebt (reflectie).
a.Welke activiteit is je bij gebleven? De excursie naar Berlijn, omdat ik daar een leuke tijd heb gehad.
b. Heb je naar aanleiding van een culturele activiteit door school georganiseerd in je vrije tijd ook culturele activiteiten gedaan/bezocht? Nee, om eerlijk te zijn hou ik niet zoveel van kunst, wat ik wel leuk vind is de living statue.
9.Het doel van CKV is onder andere om je kennis te laten maken met kunst.
a.Vind je dat dat voldoende is gebeurd in de CKV lessen? Ja, ik heb kennis gemaakt met materialen waar ik nog nooit van heb gehoord, ik heb zeker nieuwe dingen geleerd.
b. Kijk je nu anders naar kunst? Leg uit waarom wel/niet. Nee, omdat ik van te voren al redelijk veel wist van kunst, hoewel ik soms weleens wil weten hoe een kunstwerk in elkaar zit.
- Wat heb je gemist bij het vak CKV? Vooral de meer technische kant zoals, boren, timmeren dat vind ik heel leuk om te doen.
- CKV is ook bedoeld om je mogelijkheden te bieden voor je vrijetijdsbesteding.
a. Heb je door CKV in je vrije tijd toch iets gedaan wat je anders niet had gedaan? Ja, ik heb opgezocht hoe ik het beste een gezicht kon tekenen, ook heb ik thuis aan mijn projecten gewerkt.
- Bij CKV gaat het ook om waarnemen: zien, horen en voelen.
a. Welke opdracht ging het specifiek om waarnemen ? De opdracht sound en design, we kregen een workshop wat te maken had met hoe geluiden worden gemaakt in een film.
b. Vond je het waarnemen duidelijk terugkomen in de opdracht? Ja, je moest nadenken welke geluiden bij een bepaald filmpje paste en zo moest je je eigen geluiden gaan maken met materialen.
- Om goed in deze samenleving te kunnen functioneren hoort creativiteit: Als je tegen een probleem aanloopt, op zoek gaan naar een oplossing. Daarom zijn de creatieve vakken zo belangrijk.
a. Is er een opdracht waar je vastliep? Welke was dit? Ja, de opdracht de weg van school naar huis omdat ik iets had gemaakt wat totaal niet stevig was en ik dus elke keer mijn project zo stevig mogelijk probeerde te maken, maar het lukte maar niet.
b. Welke creatieve oplossingen heb je toegepast zodat je toch een acceptabel eindresultaat hebt gekregen? Ik heb uiteindelijk de lijmpistool gebruikt om het project steviger te maken.
14.Tijdens CKV heb je meer bewegingsvrijheid dan bij theoretische vakken. Iedereen is op zijn manier en tempo bezig met de opdracht. Je moet zelf veel bedenken.
a. Wat vond je van de vrijheid bij CKV, kon je hiermee omgaan? Ik vond het fijn, want we hadden veel ruimte, ik ben zelf een redelijk zelfstandig persoon dus ik vind het fijn als ik iets zelf mag bedenken.
b. Wat vond je van de creatieve vrijheid die je hebt bij CKV? Ik vind het leuk om een idee die ik in gedachten heb voor een project waar te maken
- School is een eerste stap voor je volwassen leven.
a. Is CKV voor jou zinvol geweest? Nee, want mijn opleiding heeft niks te maken met Ckv. Alleen op school vond ik het wel fijn om effetjes te knutselen dat geeft me rust.
b. Wat heb je bij CKV geleerd wat je kan gebruiken in je volwassen leven? Dat ik niet te precies moet zijn en dat fouten gemaakt kunnen worden en dat er altijd een oplossing is.